середу, 23 березня 2016 р.

Відкритий урок

           Тема. Водойми України.
  Мета: сформувати поняття про водойми України, про річки, їх будову, особливості гірських і рівнинних річок; формувати вміння учнів працювати з фізичною картою; розвивати пізнавальний інтерес, зв’язне мовлення, уміння логічно мислити; проводити спостереження в природі;  виховувати бережне ставлення до природних багатств рідного краю.






  Обладнання: мультимедійна презентація, фізична карта України.
Хід уроку
І. Організаційний момент.  (Слайд 1)
ІІ. Ситуація успіху.
                   Що ж пролунав дзвінок. Усім присутнім здоров’я зичимо й добра.
1. Інтерактивна вправа «Криголам». (Слайд 2)
                  Щоб урок був змістовним, цікавим , якими ви повинні бути на уроці?
У  - уважними
Р – розумними
О – обачливими
К – кмітливими
         Подивіться у вікно. Яка чудова погода.
         Тож усміхніться сонечку, деревам і один одному і побажайте успіху на уроці.
2. Інтерактивна вправа «Цей урок навчить нас…».
IIІ. Хвилинка спостереження.
1. Яка зараз пора року? (Слайд 3).  Проведемо спостереження.
   За неживою природою:
- Яка висота сонця над горизонтом взимку? (Сонце вже вище над горизонтом, ніж восени)
- Яка тривалість дня і ночі в цю пору? (День стає довшим за ніч. Ніч коротшає.)
- Як залежить температура від тривалості дня і ночі взимку? (Температура починає підніматися)
- Який сьогодні стан неба?
- Яка температура повітря?
- Що сьогодні ви помітили цікавого?
2. За живою природою:
- Які зміни відбулися у рослинному світі? (Дерева перебувають у стані спокою, але на вербі з’явилися котики.)
- Які зміни спостерігаються у тваринному світі? (Бабак сповіщає про настання весни, шишкарі виводять пташенят.)
- Яка діяльність людей у цю пору? (Обрізають сухі гілки у садах, висаджують розсаду ранніх культур.)
3. Народні прикмети, прислів’я, приказки,вірші.
У православній церкві 25 лютого вшановують пам'ять святих Алексія і Мелетія.
Саме на Алексія намагалися проморожувати насіння, що обіцяло хороший врожай, оскільки насіння «закаляється» і дадуть найкращі сходи при посадці навесні. Тому, зерно виставляли на мороз, а потім відносили в тепле місце. Вірили, що так зерно загартовується і заряджається Божою силою, оскільки Бог у цей день дивиться з неба на людей.
У народі 25 лютого називали «рибним днем», оскільки на вечерю було прийнято готувати пироги-пиріжки з начинкою з риби. Крім цього, численні прикмети в цей день були покликані підказати рибалкам, коли очікувати хорошого клювання і удачу.

ü Завірюха 25 лютого - прикмета до того, що влітку буде випадати багато опадів.
ü  Холодний день - весна настане рано і буде теплою.
ü  На небі зірки - в цьому році вдасться зібрати багатий урожай.
ü  У лютому зима вперше з весною зустрічається.
              Прислів’я
ü  Лютий без снігу – літо без хліба.
ü  У лютому зорепад – тиха весна.
ü  Великий іній, кучугури снігу, глибоко промерзла земля – на врожайний рік.
Прикмети
ü  Лютневі прикмети: метелиці та замети.
ü  Лютневий сніг зимою пахне.
ü  У лютому зима вперше з весною зустрічається.
                     Лютий
Лютий — місяць дуже лютий: 
Запитає, в чому взутий? 
Виє хуга-завірюха, 
Не пускає без кожуха. 
Але сонечко сміється, 
Стиха до землі проб'ється, 
Хоч частинку, хоч хвилинку, 
А погріє її спинку.                
Л. Кондрацька

 ІІ. Перевірка домашнього завдання. Бліц опитування.
                   Природничий диктант.
1.      Зеленим кольором на фізичній карті позначають: (Слайд 4)
1)      Височинм;
2)      Низовини;
3)      Гори.
2.      Невелике заглиблення з крутими схилами – це…(Слайд 5)
1)      Горб;
2)      Яр;
3)      Балка.
3.      Гори – це ділянки земної поверхні, що …(Слайд 6)
1)                    високо підняті над рівнинами;
2)                    низько  підняті над рівнинами.
4.      Коричневим кольором на фічній карті позначають:  (Слайд 7)
1)      Низовини;
2)      Височини;
3)      Гори.
5.      На рівнинах є:  (Слайд 8)
1)      Гори;
2)      Горби;
3)      Гірські хребти.

- Яке у кого утворилося 5 – цифрове число? ( 2 2 1 3 2 )  (Слайд 9)

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
1. Відгадування загадки. (Слайд 10)
Відома з віку рідина, усяк її вживає,
Буває хмаркою вона, пушинкою буває,
Бува, як скло крихка, тверда…
Звичайно ж, діти, - це …  (вода)
-          Що б змінилось на Землі, якби зникла вода? Чому?
-          Як і для чого людина використовує воду?
-          Де у природі є вода?
-          Яким кольором на карті і глобусі позначають воду?
-          Як можна одним словом назвати моря, річки, озера?
Створення інтригуючої ситуації:
         Ось і тема в нас нова,
         Зашифрована вона.
         Пропоную в гру пограти
         І її розшифрувати.
2. Гра Дешифрувальник. (Слайд 11)
      Прочитайте тему уроку, поставивши букви в порядку зростання чисел, які їх позначають.
                  О    м     у      а      и      о     ї     в     и      к     н      д     й      р
                  2     6      8    11    14     4    12    1     7     9    13     3     5     10
      Вчитель після відповідей учнів відкриває назву записану на дошці “Водойми України”
(Слайд 12)

IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Відгадування загадки. (Слайд 13)
Не кінь, а біжить,
Не ліс, а шумить?
- Яка річка протікає у нашому місті? ( Случ.)
 Багато річок є на Землі. У кожної — своя назва, своя «вдача». Течуть вони біля сіл і міст, гордо несуть свої води в далечінь.
2. Читання вірша українського письменника Миколи Вінграновського «Наша річка»
Сама собою річка ця тече,
Маленька річечка, вузенька, як долоня,
Ця річечка — Дніпра тихенька синя доня,
Маленька донечка без імені іще.
Тече вона в городі в нас під кленом,
І наша хата пахне їй борщем.
Цвіте над нею небо здоровенне,
Солодкими хмаринами з дощем.
Ця річечка тече для клена і для мене,
Її й тоді я бачу, коли сплю.
Я річечку оцю, в городі в нас під кленом,
Як тата й маму, і як мед люблю.
—    Що ж таке річка? Зачитаємо визначення з тлумачного словника.
     (Слайд 14)  Річка – це постійний потік води, що тече по похилій місцевості.

    3.Ознайомлення з будовою річки.
Річка – це природний потік постійної води. Початок їй дають джерела, які виходять на земну поверхню. Багато річок беруть початок з озер, боліт, зі схилів гір. Кожна починається невеликим струмком, який впадає в інший струмок. Кілька струмків утворюють річку. Річки несуть свої водойми в море.
Давайте поміркуємо,  (Слайд 15) звідки береться вода, якою поповнюються річки? (Річки течуть постійно, бо в них завжди поступає вода: дощова, снігова, джерельна. )

- Розглянемо будову річки (Слайд 16).
Місце, де бере початок річка, називають витоком. Річка може витікати з джерела, болота.
(Слайд 17).  Заглиблення, по якому постійно тече річка, називається руслом.   
Зверніть увагу як тече річка.
-          Що показують стрілки? (Вони показують русло даної річки.)

(Слайд 18). Місце, де річка впадає в іншу річку, озеро, море називається гирлом. Зверніть увагу.
(Слайд 19). Хто покаже гирло цієї річки?
(Слайд 20). Річка має правий і лівий береги. Якщо стати обличчям у напрямі течії річки, то праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. На своєму шляху річка приймає воду інших річок – своїх приток.
-          Діти, покажіть рукою правий берег, лівою – лівий берег.

(Слайд 21). Більшість річок мають притоки. У великі річки впадають менші – це притоки.

4.Фізкультхвилинка.
Хлопчики й дівчатка!
Колони підрівняйте
Й розминку-веселинку
Зі мною починайте.
Вгору, вниз і в різні боки.
Ніби птах в степу широкім.
Ніби риба в Чорнім морі.
Нехай пісня ллється на просторі.
Вліво, вправо, уперед,
А назад ні кроку.
Зростаємо патріотами
Рік за роком.
Руки, ніжки, все танцює,
Коли пісню рідну чує.
Світла, щира і єдина
У серцях маленьких Україна.

5. Ознайомлення з найбільшими річками України.
На території України нараховується 70 тис. річок, з них близько 4 тисяч – завдовжки понад 10 км, 137 річок - завдовжки понад 100 км.
(Слайд 22).
-          Чому одні річки течуть повільно, а інші – швидко, бурхливо?
Річки поділяють на рівнинні і гірські. У рівнинних річок течія повільна, плавна. Гірські річки мають швидку й бурхливу течію.

 Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро). (Слайд 23).
Так. Це одна із великих річок України.
- А про найбільші річки України нам розкаже група дослідників.
Розповідь про р. Дніпро.
Найбільшою річкою України є Дніпро (давні назви – Борисфен, що означає "ріка, яка тече з півночі", Славутич). Це третя за величиною річка в Європі. Вона бере початок у Росії протікає через Білорусію, Україну, долаючи шлях 2201 км. У межах України довжина Дніпра  складає 981 км.
Найбільшими притоками Дніпра є Прип'ять і Десна. Меншими за величиною є Тетерів, Псел, Ворскла. Усього у басейні Дніпра – 1424 притоки.
Дніпро – головний постачальник води в Україні. Водними ресурсами Дніпра користуються біля 30 млн. мешканців України (це фактично дві третини від усього населення).
З 2003 року у Києві щорічно у першу суботу липня відзначається День Дніпра.
Цю річку оспівано в піснях, легендах, віршах. Адже цю річка давала життя людям, годувала їх.
До великих рік належать також Сіверський Донець, Дунай.
Розповідь про р. Дністер. (Слайд 24).
Від схилів Карпат до берегів Чорного моря блакитною стрічкою завдовжки 1363 км несе свої води із заходу на південний схід наймальовничіша річка України - Дністер. 
 Існує версія що сучасна назва Дністра веде свій початок з Київської Русі і означає "бистра вода", що повністю відповідає дійсності, бо це гірська річка. 
Протяжність Україною – 692 км. На території України в Дністер впадають майже 500 річок. Притоками річки є Збруч та Стрий.
На Дністрі є багато водоспадів, а на його берегах - печер.
У період дощів або танення снігів у горах ця гірська річка стає дуже бурхливою і виходить з берегів.
Розповідь про р. Південний Буг. (Слайд 25).
Південний Буг – дивовижно мальовнича ріка на південному заході України. Єдина велика річка України, яка тече виключно територією України. Довжина  річки – 857 км.
Південний  Буг має  301 приток, кожен з яких завдовжки до 10 км. 
Найбільший з них - річка Синюха.  Серед інших приток виділяється 354-кілометрова річка Інгул.
Упродовж століть назву річки змінювали. Турки називали її Ак-су, що означає «біла вода», греки — Гіпанісом або Іпанісом. Слов'яни нарекли річку Богом (в розумінні «багата» або «та, що тече по багатій, родючій землі»). Вважається також, що назва річки походить від слова «бгати», тобто згинати, звідси — «кривий», «покручений».
6.Робота з фізичною картою України. (Слайд 26).
       Діти показують великі річки України.
7.Робота з підручником.
       Вправа «Мікрофон».
-                     Що таке водойми? (Водойма – це місце, в якому накопичується рідина з мінімальними або повністю відсутніми стоками.)
-                     Які є водойми?
-                     Що називається витоками? (Місце, де річка бере початок.)
-                     Що називається руслом? (Заглибина, в якій тече річка.)
-                     Що називається гирлом? (Місце, де річка впадає в море, озеро або в іншу річку.)
-                     Чим відрізняється рівнинна річка від гірської? (У рівнинних річок течія повільна, плавна. Гірські річки мають швидку й бурхливу течію.)
-                     Назвіть найбільші річки України.
-                     Чи є на території нашої місцевості водойми?
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань.
Щоб знання не розгубити.
Їх потрібно закріпити.
1. Робота в зошиті. (Слайд 27).
ü  Розгадай кросворд «Водойми».
1.      £££££
2.       £££££££
3.       £££££££
4.      ££££££
5.                       £££££
6.                         ££££   
                                        7.    £££££
1. Місце, де річка бере початок. (Витік)
2. Річка, яка впадає в головну річку. (Притока)
3. Найбільша гірська річка України. (Дністер)
4. Найбільша рівнинна річка України. (Дніпро)
5. Колір, яким на географічній карті позначають водойми. (Синій)
6. Водойма, в яку впадають великі річки України. (Море)
7. Місце, де річка впадає в іншу водойму. (Гирло)

ü  Розгадай ребуси. (Слайд 28).
2. Гра «Відгадай».
- Про яку річку йдеться?
«Коли ми під’їхали до річки, мені стало ніяково. Вода мчала зі скаженою швидкістю, увесь час чувся гул каменів, що перекочувалися. Мій кінь тривожно пирхав, а у мене від швидкої течії починала крутилася голова, але потрібно було, не втрачати часу перебиватися на ту сторону, оскільки вода прибувала з кожною хвилиною».
«Привільно несе свої могутні води красуня річка, чим далі вона тече, тим стає багатоводнішою, ліниво, спокійно течуть її прозорі води, тут можна бачити багато піщаних мілин, у весняну повінь річка широко розливається».
3. Хвилинка ерудита.
Дослідники творчості Т.Г.Шевченка стверджують, що в його творчості слово Україна зустрічається близько 200 разів.
Дніпро близько 80 разів. Дністер – 7 разів.
4. Гра «П’ять речень».
       Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про водойми України.
5. Гра «Уяви».
— Заплющте очі й уявіть себе якоюсь рослиною або твариною водойми.
                   — Якби ви могли говорити, що б ви сказали людям?
                   — Чому ви так вирішили?
Пам’ятайте, що чистоту води у водоймі можна оцінювати за наявністю живих істот бабок, травневих мух, водяних жуків, водяних метеликів, мух одноденок та ставкових клопів водомірок, які є супутниками чистої води. У забрудненій воді їх дуже мало або зовсім немає.
Про забруднення водойми свідчить «цвітіння» води, поява жовтої чи жовто-білої піни біля берега.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
— Чого вас навчив сьогоднішній урок?
— Назвіть річки України?
— Яка річка найдовша? (Дніпро)
— Назвіть притоки Дніпра. (Прип’ять, Псел, Ворскла, Десна)
— Чи повинні люди піклуватися про водойми?
— Як ми можемо це зробити?
(Не забруднювати воду і береги.)
VІІ. Домашнє завдання.
С. 113 – 116, опрацювати статтю підручника.
Завдання 2 в зошиті.
Знайти прислів’я  і приказки про річки, дібрати пісні, у яких згадуються річки.
                     (Слайд 29).
     

  а            

Немає коментарів:

Дописати коментар